Höstprogram 2013

Sön 22/9 Vandring till Mögsjön, Långserud

Från Elofsbyns skola i Långserud följer vi gula leden till Mögsjön, genom natursköna skogar. Vid vindskyddet tar vi fikapaus. Totalt ca 8 km i lättvandrad terräng.

Nytorget kl 09.00, Elofsbyns skola kl.09.45

Sön 29/9 Vandring i naturreservatet Kednäs, Edsleskog

På västra sidan av sjön Edslan ligger det nybildade naturreservatet Kednäs -ett område med stor variation både i fråga om naturtyper och om topografi. Vi gör en vandring i relativt krävande terräng, där vi ser på allt från jätteekar, bergbranter, bäckdalar, gammal hällmarkstallskog och grönskimrande sjöar. Vandringen är ett samarrangemang mellan Åmålsbygdens Naturskyddsförening och Friluftsfrämjandet. Medtag matsäck för en halvdagstur. Samling Dalhall i Åmål kl. 9.00 eller Edsleskogs kyrka kl. 9.30

Ansvarig är Roger Gran tel. 0532-43021, 0730-461970

Lör 5/10 Miljövänliga veckan (med Grumskretsen)

Vi går en tur längs Segerstads fina vandringsled. Därefter besöker vi Segerstadbyns gårdsbutik. Fika kan köpas i gårdsbutiken.

OBS intresseanmälan till Kristina 070-5120207

Samling vid reservatets parkering kl 10.00

Vägbeskrivning -Åk förbi Segerstads kyrka och följ skyltar längs vägen mot naturreservatets huvudentré.

Sön 6/10 Vandring på Getgars udde, Grums

Hällmarkerna och strandvallarna vid Getgard udde är ett fint resmål för den som vill njuta av Vänerns stränder utan att behöva åka båt. Vi vandrar runt leden som är ca 2.5 km.

Samling Nytorget kl 09.00

Tor 24/10 Studiebesök vid LP:s biodling

Lars Pettersson berättar om biodling och om sitt företag inom bi- och honungsproduktion.

Nytorget kl 18.00, Torstensbyn kl 18.30.

Ons 5/2-14 Föreläsning om Vänerns stränder

Gunnar Lagerkvist, Länsstyrelsen, föreläser om problemet med igenväxningen av Vänerns stränder, samt vilka åtgärder som nu planeras mot detta.

Samarbete mellan kretsarna i Säffle, Åmål och Grums.

Silvenska Villan, Säffle kl 18.30

I samarbete med Studiefrämjandet